Käytännönläheiset esimerkit ja toimivat menetelmätyökalut auttoivat urheilumarkkinointiin erikoistuneen mainostoimiston liikeidean hiomisessa kuntoon.
Santeri Diego on vuoden 2020 alussa perustettu urheilumarkkinointiin erikoistunut mainostoimisto Helsingissä. Yritys tuottaa sisältöjä ja digitaalisen markkinoinnin palveluita urheilun parissa toimiville yrityksille.
Yrityksen perustaja Santeri Majaniemi valmistui keväällä kauppakorkeakoulusta. Koko pienen ikänsä hän on harrastanut erilaisia lautaurheilulajeja, lumilautailua, skeittausta ja surffausta. Opiskelu antoi eväitä yrittäjyyden polulle ja häntä kiehtoi ajatus työn ja vapaa-ajan harrastusten yhdistämisestä. Tietotaito ja kontaktit olivat jo olemassa.
Oma yritys antaa vapauden suunnitella työt harrastusten mukaan ja fyysisestä sijainnista riippumattomasti. Heti yrityksensä rekisteröinnin jälkeen Santeri ilmoittautui ELY-keskuksen Yrittäjyysbuustiin, koska koki tarvitsevansa apua palveluidensa muotoiluun ja hinnoitteluun. Lisäksi hän halusi asiantuntija-apua liiketoimintamallinsa hiomiseen niin, että se olisi toimivampi ja valmiimpi kilpailluille markkinoille. Apureiksi valikoitui Empiroksen ja Effetin yrityskonsulttikaksikko Heidi ja sirpa.
Apua asioiden jäsentelyyn
Heti yrityksen alkutaipaleelle osui odottamaton haaste, kun koronapandemia sulki maailman keväällä 2020.
– Olen toiminut 6 kuukautta päätoimisena yrittäjänä, josta vain kuukauden normaalioloissa. Kannattava urheilubisnes pyörii lähinnä tapahtumien ja sponsorien ympärillä. Vallitsevan maailmantilanteen takia suurin osa tapahtumista on peruttu ja monet sponsorisopimukset leikattu pois. Jos oman tilanteeni haluaa kääntää positiiviseksi, niin onneksi kriisi osui alkutaipaleelle ennen kuin ehdin kunnolla edes aloittaa. Näin pystyin muuttamaan yritykseni strategiaa nopeasti. Tällä hetkellä teen nettisivuja erilaisille pk-yrityksille toimialasta riippumatta. Ensi vuonna keskityn enemmän urheilualan yrityksiin, kun maailman tilanne rauhoittuu, Santeri suunnittelee.
Nuori yrittäjä on nähnyt kuinka haastavaa asiakkaiden hankinta alussa on.
– Siihen menee ehdottomasti suurin osa ajasta ja energiasta. Kannattaa olla paljon verkkoja vesillä ja pysyä aktiivisena. Ajankäytön ja stressin hallinta on tärkeää, sillä alussa yksinyrittäjällä on monta asiaa hoidettavana ja paljon uutta opeteltavaa.
– Yrittäjyysbuusti auttoi sekä ajanhallinnassa että asioiden jäsentämisessä. Kävimme liikeideaani läpi erilaisten menetelmätyökalujen avulla ja eri näkökulmista, joista en ollut niitä aikaisemmin tarkastellut. Istunnoissa oli paljon käytännönläheisiä esimerkkejä. Omassa liikeideassani oli hieman aukkoja, joihin sain hyviä täydennyksiä. Tutustuimme yhdessä myös kilpailijoiden tarjontaan ja hinnoitteluun, joka auttoi selkeyttämään omaa hinnoittelumalliani. Lisäksi sain käytännönläheisiä vinkkejä palvelumuotoiluun, Santeri toteaa.
Santeri suosittelee Yrittäjyysbuustia kaikille aloittaville yrittäjille.
– Tällöin välttää ensimmäiset kompastuskivet ja säästyy aikaa sekä vaivaa. Itselleni yksi konsultoinnin parhaista anneista oli käytännönläheisyyden lisäksi se, että sain lisää uskoa ja varmuutta omaan liikeideaani, Santeri kiteyttää.
Santerin yrityksen nettisivut: www.santeridiego.com
Muut artikkelit yrittäjyysbuustista: Yrittäjyysbuustin esittely ja Duuri-tiimi Oy sai askelmerkit yrittäjyyden alkutaipaleelle
Lisätietoja: Heidi Keso, p. 0400 554 433 heidi.keso@empiros.fi